Als we je één tip mogen geven…

We delen onze kennis graag en ruim. Voor ons is de uitdaging om tientallen jaren aan ervaring niet in een feedbackmoment van 5 minuten te willen proppen.
Soms vragen mensen ‘wat is nou je ultieme tip’. En als we die vraag mogen beantwoorden, dan is het antwoord even simpel als moeilijk; stel-een-vraag
We lichten het toe aan de hand van een praktijkvoorbeeld:
‘DE NIET BEREIDWILLLIGE OUDER’
Binnen de school is er jaarlijkse uitwisseling tussen studenten van verschillende scholen. De student vanuit het buitenland komt een week hier, gaat hier naar school en verblijft in een gastgezin. De student van de school in Nederland gaat naar school in buitenland en verblijft daar bij een gastgezin. De deal is: als jouw kind meedoet, vang jij een uitwisselingsstudent op.
Maar deze ouders wilden GEEN student opvangen. Na een eerste gesprek waarin ze hun punt maakten, volgde interne afstemming. Het regelement kwam erbij en ja – de voorwaarden staan er helder in omschreven, geen speld tussen te krijgen: er is een wederkerigheid vereist.
In het tweede gesprek verharde de toon. De mentor had zich goed voorbereid op de regels en procedures. De ouders raakten geïrriteerd en reageerden boos. Aan de kant van de ouders stem verhef en grote gebaren, aan de kant van de school uitleggen, beargumenteren en consequenties benoemen.
Ouders gaven niet op en er volgde een derde gesprek; van hetzelfde laken een pak.
Uitkomst van de gesprekken: als u geen uitwisselingsstudent wilt huisvesten, dan kan uw dochter niet deelnemen aan het uitwisselingsprogramma. Verlies voor iedereen.
Rechtvaardig? Zeker wanneer je de regels en procedures volgt. Regels zijn regels.
Nodig? Wellicht. Maar misschien had het ook anders gekund.
Eén vraag draaide de case – de mentor dacht ‘dit zit me niet lekker’ en ging het gesprek opnieuw aan met de ouders en had daarbij één doel voor ogen: oprecht willen begrijpen wat hier nou eigenlijk gebeurt. En stelde aan de ouders de vraag: waar zit uw zorg?
Ouders gaven zich niet zonder meer ‘gewonnen’ maar de mentor wist goed aan te sluiten bij de woorden die de ouders lieten vallen zoals ‘ongemakkelijk’, ‘voor ons niet fijn’ en ‘later wel’.
De uitkomst: schaamte weerhield de ouders ervan onderdak te bieden aan een uitwisselingsstudent. In het gesprek bleek dat de financiële nood hoog was in dit gezin en dat de inrichting van de flat zeer sober was. Matras op de grond, kale muren en een lege koelkast.
En juist vanwege die situatie wilden deze ouders heel graag dat hun dochter wél mee kon doen aan de uitwisseling – een soort ‘mini-vakantie’. Samen in gesprek ontstond er ruimte om te onderzoeken wat er wel mogelijk was. De oplossing werd gevonden – de uitwisselingsstudent mocht bij familie van het gezin ondergebracht worden. Win-win.
Wij gaan er vanuit dat niemand ’s ochtends opstaat met de bedoeling het leven van een ander zuur te maken. Mensen laten soms wel lastig gedrag zien.
Oprechte nieuwsgierigheid en het lef om vragen te stellen dragen enorm bij aan de verbinding en het ‘begrijpen’ van de ander.
‘Luisteren om te begrijpen, in plaats van luisteren om te reageren’
is daarom onze ultieme tip aan jou.
Zo haal je op wat er daadwerkelijk speelt bij de ander, en kun je daarna kiezen hoe je daarop wil reageren. En behalve dat, werkt het enorm de-escalerend. Maar daarover later meer 😉
Zie je hier kansen voor jezelf of jouw team? We denken graag met je mee!
bijvoorbeeld tijdens de eendaagse training ‘Oudergesprekken met Impact – navigeren door lastig gedrag‘ die we in september weer voor je verzorgen!
Online Proeverij ‘Oudercommunicatie’
Een manier om kennis te maken met de werkwijze, trainers en onderwerpen van PCML.
Deelnemen is kosteloos en vrijblijvend en levert je tips in effectieve gespreksvoering op
Effectief communiceren is de basis voor een goed gesprek!
Inspiratie & Tips
Altijd als eerste onze tips ontvangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Deel dit bericht
Meer weten?
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit artikel?
Neem contact met ons op!
PCML Laat oudergesprekken voor je werken
Door jezelf en jouw team sterker te maken in het voeren van deze gesprekken. Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.
Nieuwsgierig naar ons?
Hier leer je ons beter kennen maar liever maken we een afspraak met je om face to face of online kennis te maken en te kijken hoe wij van toegevoegde waarde voor jou of jouw team kunnen zijn. Tot snel bij PCML

Esther Grudelbach
esther@pcml.nl
06 – 290 54 991
LinkedIn Esther

André Stuut
andre@pcml.nl
06 – 319 17 268
LinkedIn André