De pareltjes van 2025
In deze tijd van het jaar vliegen de lijstjes je om de oren. Wij doen daar met plezier nog een schepje bovenop:
Voor ons zijn dit die uitspraken waaruit weerstand blijkt, die wenkbrauwen doen fronsen of die je misschien net als wij, íets te vaak gehoord hebt.
Hier komen ze:
- Ja, maar, dan moet het wel veilig zijn.
Deze komt vaak voorbij. Mooie aanleiding om het gesprek aan te gaan over wat ‘veiligheid’ dan inhoudt en welke bijdrage eenieder daaraan kan leveren.
- Jij bent nog zo jong.
Neiging: ‘maar ik ben wel de leerkracht van uw zoon/de behandelaar van uw aanvraag’.
Effectiever: adem uit, en vraag naar de intentie achter de opmerking of wat dat voor iemand betekent. Daar vind je wel weer de haakjes voor een goed gesprek.
- Van mij mag ie terugslaan.
Maar wat als iedere leerling dit advies meekrijgt van thuis? Hoe zou het er dan uitzien in de klas/op de opvang/…?
- Thuis kan ie het wel hoor.
Veel gehoord: nou, hier niet. En die voelen we ook.
Wil je uit de welles-nietes blijven kan de vraag ‘en wat ziet u hem dan doen?’ of ‘hoe pakken jullie het thuis aan’ heel helpend zijn. Vaak omdat dan helder wordt dat er een verschillende verwachting is bij ‘het kunnen’.
- Ik ga over twee jaar met pensioen.
Oei. Vinden wij ook wel eens lastig, omdat het vaak voelt als ‘verwacht van mij niet te veel’. Het gesprek erover aangaan, levert vaak waardevolle informatie op.
- Nou, daar moet de directeur maar wat aan doen…
Tja. Soms is dat ook zo. Vaak gaat het om iets waar het team zelf niet makkelijk uitkomt en het goede gesprek niet gevoerd kan worden. Daarom heel interessant om te onderzoeken wat maakt dat iemand dit zegt.
- Jij hebt ook gewoon geen leuke stem.
Hmmm…voelt persoonlijk en niet als een compliment. Dus ook hier: eerst even jezelf ‘op orde’. Adem uit, haal een glas water of het dossier. En leg de bal terug: wat bedoel je met deze opmerking?
- Ja, maar jullie hebben ook zoveel weken vakantie.
Klopt – en nu is het alweer bijna kerstvakantie 😉
Ook hier: activeer de ander – zet de ander door het stellen van een vraag aan het denken over zijn of haar eigen opmerking. In dit geval bijvoorbeeld door te vragen ‘wat maakt dat het voor u belangrijk is dit te zeggen?’.
We moeten er altijd een beetje om glimlachen. Niet omdat we deze uitspraken waarderen, grappig vinden of goedkeuren. Wel omdat wij denken:
zolang er weerstand is, is er betrokkenheid!
En dat is goed nieuws! Want zolang ouders, maar ook collega’s of samenwerkingspartners nog woorden geven aan hun weerstand, kun je het er samen over hebben én beïnvloeden. En dat levert behalve een goed gesprek, vaak ook nog eens begrip en een passend aanbod voor hulp op.
In veel van onze trainingen gaat het over omgaan met weerstand. Want als je die niet op tijd weet om te buigen, beland je al snel in een vervelend gesprek. Je probeert elkaar te overtuigen, herhaalt jezelf, irritatie kruipt erin — en dat is zonde. Want uiteindelijk wil je de relatie goed houden.
De voorbeelden hierboven zijn allemaal vormen van weerstand. Het zijn precies die momenten waarop je even afhaakt (“daar gaan we weer…”), of juist extra hard aan het werk gaat om te overtuigen. Dat kost bakken met energie – en het rendement is vaak laag. Want: mensen in de weerstand laten zich niet overtuigen. Ze staan (nog) niet open voor je uitleg of argumenten. Dus onthoudt:
Weerstand = betrokkenheid
En vooral de actieve weerstand – de zichtbare, hoorbare, voelbare – is beïnvloedbaar.
Omgaan met weerstand? Probeer dit eens:
- Vertraag om te versnellen.
Achterhaal het belang, de zorg of de ergernis van de ander. Als je dát weet, kun je samen verder. - Wees nieuwsgierig en stel vragen.
Nieuwsgierigheid opent deuren die overtuigen sluit. - LUI-ST-EREN is goud.
Wees LUI: ga niet te hard aan het werk.
Laat ST – stiltes – vallen.
Zo kun je de ander EREN. - Onderzoek niet alleen feiten, maar ook gevoelens.
De vraag “Waar zit uw zorg?” kan eigenlijk altijd.
Welke tip zet jij in, de volgende keer dat iemand vanuit weerstand reageert?
We zijn benieuwd!
Wil je samen met je team nog steviger worden in het omgaan met weerstand – bij ouders, collega’s of binnen het team? Onze trainingen over effectieve communicatie bieden praktische handvatten en veel ruimte om te oefenen met jullie eigen casussen.
Neem gerust contact met ons op; we denken graag mee over een training die aansluit bij jullie praktijk.
Online Proeverij ‘Oudercommunicatie’
Een manier om kennis te maken met de werkwijze, trainers en onderwerpen van PCML.
Deelnemen is kosteloos en vrijblijvend en levert je tips in effectieve gespreksvoering op
Effectief communiceren is de basis voor een goed gesprek!
Inspiratie & Tips
Altijd als eerste onze tips ontvangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Deel dit bericht
Meer weten?
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit artikel?
Neem contact met ons op!
PCML Laat oudergesprekken voor je werken
Door jezelf en jouw team sterker te maken in het voeren van deze gesprekken. Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.
Nieuwsgierig naar ons?
Hier leer je ons beter kennen maar liever maken we een afspraak met je om face to face of online kennis te maken en te kijken hoe wij van toegevoegde waarde voor jou of jouw team kunnen zijn. Tot snel bij PCML
Esther Grudelbach
esther@pcml.nl
06 – 290 54 991
LinkedIn Esther
André Stuut
andre@pcml.nl
06 – 319 17 268
LinkedIn André