Training ‘Effectieve oudergesprekken’
de basis voor een goed gesprek!

training-effectieve-oudergesprekken-in-het-onderwijs

Herken je dit?

Misschien heb jij je opleiding recent afgerond en werk je op je eerste school. Je bent jeugdzorgprofessional en voert regelmatig gesprekken met ouders. Misschien werk je al jarenlang in het onderwijs of sociaal domein en heb je al veel gezien en meegemaakt.

Veel gesprekken gaan goed, maar er zijn ook ouders die het je af en toe lastig maken. Die onverwacht heftig reageren of waarbij je moeite moet doen om de regie te houden. Je merkt dat ouders van nu eerder van zich laten horen – ze hebben een mening over jou, de organisatie, andere ouders en kinderen.

Praktische informatie

Concreet: wat levert onze training op?

  • Meer resultaat in minder tijd
  • Beter contact met de ouders
  • Minder uitval van professionals
  • Minder conflicten met ouders
  • Meer rust in en om de school en overige organisaties
  • Oudergesprekken die werken

Stoppen met het vak waar je vol overtuiging voor hebt gekozen omdat oudergesprekken jouw plezier in het vak verpesten? Dat is niet nodig, omdat wij je kunnen leren dat ook lastige oudergesprekken de mooiste gesprekken kunnen zijn. Als je maar weet hoe!

Nog concreter – hoe ziet het programma eruit:

  • Effectief omgaan met weerstand
  • Voorbereiding, opbouw en structuur van het gesprek
  • Omgaan met emotie
  • Slechtnieuwsgesprek
  • Vriendelijk duidelijk zijn bij grensoverschrijdend gedrag
  • Luistervaardigheid
  • Zelfzorg
  • Vertaling naar jouw eigen praktijk

Natuurlijk op maat gemaakt voor jouw team of leerwensen. Dat betekent dat er een onderwerp af of juist toegevoegd kan worden. Dit stemmen we vooraf met je af.

 

Doe je mee? We maken graag kennis met je en zijn benieuwd naar hoe wij van toegevoegde waarde kunnen zijn!

Je bent gek op je vak én op de kinderen, maar die ouders...

Vaak wordt gedacht dat (jonge) leerkrachten het onderwijs verlaten omdat ze het lesgeven niet meer leuk vinden, de werkdruk te hoog is of omdat het een onderbetaalde baan is.  En dat mensen bij jeugdzorg uitstromen, omdat  de baan niet leuk is.

Soms is dat inderdaad het geval. Vaker heeft het vroegtijdig vertrek te maken met randzaken. Denk dan aan gesprekken die gevoerd moeten worden nadat het werk met de kinderen erop zit: de oudergesprekken. En dan met name de gesprekken die veel tijd en energie kosten en weinig plezier opleveren.

werken met kinderen betekent werken met ouders
%
is moeizaam

Maak het jezelf makkelijk!

Weten welk gedrag de ouder vertoont en hoe je dit aanpakt maakt dat je meer regie hebt. Weten hoe je voor jezelf zorgt, vergroot zelfvertrouwen. Na een training ‘Effectieve oudergesprekken’ maakt het voor jou niet meer uit welk gedrag een ouder vertoont. Jij raakt daar niet meer door van slag. Beter nog: je krijgt een veel beter contact met de ouder. Jullie worden in plaats van tegenstanders, partners voor het kind. Je krijgt weer energie van de oudergesprekken. En dat heeft weer een positieve uitwerking op het kind, de ouders, jou en je organisatie!

Dwingen, eisen en grensoverschrijdend gedrag. Deal er maar mee?

De eisende ouder wordt een steeds groter probleem in de samenleving en ook richting het onderwijs en de zorg. Ouders nemen niet zonder meer genoegen met jou als professional. Ze zijn assertief en hebben vaak zelf een mening over wat er moet gebeuren. Zij steken hun boosheid of frustratie niet onder stoelen of banken. Uiten zich door te huilen, stemverheffing of grove taal.

Je hebt vast manieren gevonden hoe je er mee omgaat en vaak zal het werken. We gaan er dan ook vanuit dat de basis goed is en helpen je graag verder met de rest.

Tijd voor verandering!

In de training leer jij jezelf managen zodat je in de lastigere gesprekken overzicht blijft houden. Je gaat reageren vanuit een gedragskeuze en niet vanuit een gedragsneiging. Je bent vriendelijk duidelijk en kunt op tijd je grenzen aangeven. Je doet dit allemaal in het belang van jezelf en het kind. En uiteindelijk help je de ouders hier ook mee.

Wat brengen wij mee?

Vanuit onze achtergrond als (buurt)bemiddelaar, klacht- en bezwaarbehandelaar, jeugdzorgconsulent en teamcoach kwamen en komen wij veel afwijkend gedrag tegen. Doordat wij in de praktijk werkzaam zijn en alle afwijkende gedragingen zelf hebben meegemaakt kunnen we je verder helpen om de regie te houden. We hebben geleerd wat effectief is, en wat niet. En die kennis delen we graag met je. Praktisch, en gericht op jullie werkzaamheden.

Haal adem!

In de lastige gesprekken neemt vaak de spanning in je lichaam toe. Spanning betekent een hogere ademhaling. En dat betekent dat je ratio afneemt. In the heat of the moment zijn we ons daar niet van bewust en zijn we hard aan het werk om het gesprek in goede banen te leiden.

Onze tip? Adem bewust uit. Hierdoor je zal voelen dat de spanning in je lichaam afneemt en je weer overzicht krijgt. Je overziet wat er gebeurt en weet na de training de afwijkende gedragingen effectief te beïnvloeden. Tijdens onze training leren we je meer over hoe je voor jezelf zorgt tijdens spannende gesprekken.

haal-adem

Wat is normaal?!

Wie er nooit geleerd heeft om verschillende soorten gedrag te herkennen, zal onbedoeld een aanpak inzetten die niet effectief is. Logisch, wat je niet weet kun je niet toepassen. Wij hebben ook wel eens tegen een ouder die vanuit oprechte emotie net iets te hard en te fel zei ‘Ik ben het helemaal zat – jullie begrijpen er geen reet van!’ gezegd dat hij zijn toon moest matigen. En dat wij tijdens een gesprek met een klant die steeds net te dichtbij kwam alleen dachten ‘Hoe kom ik hieruit?’ in plaats van een grens te stellen.

Wij leren je verschillend gedrag te herkennen en effectief te beïnvloeden in het moment.

Een training bij PCML, wat mag je verwachten?

Voordat we beginnen hebben we eerst een intake gesprek met de opdrachtgever en bij voorkeur ook een aantal toekomstige deelnemers. In dit gesprek halen we jullie ervaringen op: wat gaat er goed, waar loopt je tegenaan, waar wil je samen sterker in worden? We vinden het belangrijk dat iedereen kan deelnemen aan een teamtraining. Daarom is er geen minimaal opleidingsniveau vereist voor deelname aan de training.

Iedereen ontvangt van ons een voorbereidingsformulier met vragen waaruit blijkt wat je wilt leren en met welk praktijkvoorbeeld jij aan de slag wilt. Op basis van deze informatie maken we een maatwerkprogramma. Tijdens de training creëren we met elkaar een prettige en veilige leeromgeving. Je doet bij ons wat bij je past. Wat niet bij je past, doe je niet. We willen leren van en met elkaar. Na afloop ontvangen de deelnemers ons unieke naslagwerk en mogen ze ons na de training altijd nog benaderen voor vragen.

Kies je voor PCML, dan kies je voor:

Praktijkgericht

Wie zit er te wachten op een lang theoretisch verhaal van een trainer die al lange tijd niet meer ‘met de voeten in de klei’ heeft gestaan? Jij vast niet!

We werken met jullie praktijkvoorbeelden en delen hulpmiddelen waarvan wij weten dat ze werken en die je gemakkelijk eigen kunt maken.

Interactief

We horen vaak dat de tijd voorbij vloog en dat is precies wat we graag willen. Het betekent dat je lekker hebt gewerkt en onze training al je aandacht had.

Laagdrempelig

Niemand wil voor de groep ‘afgaan’ (zo zien wij het niet, maar zo voelt het soms wel). Wij creëren een sfeer waar het voor iedereen mogelijk is om mee te doen. Het is en blijft een vaardighedentraining; het gaat over leren en doen, maar wel op de manier die voor jou prettig is.

Direct toepasbaar

‘Ik heb dezelfde week nog ingezet en ik was echt verrast over het effect!’. Dat is wat we je gunnen! Je besteedt tijd en energie in het volgen van een training, dan is het ook de bedoeling dat je er echt iets aan hebt. We maken het programma zo dat het voor iedereen mogelijk is om het snel succesvol toe te passen.

‘Wat heerlijk! Eindelijk een training die gaat over MIJ en waar ik morgen mee aan de slag kan!’

Achter onze liefde voor het vak zit het gunnen – we gunnen jullie gesprekken waarin je met minder energie, meer bereikt.
Waarop je ’s avonds met een glimlach terug kunt kijken, omdat het toch maar gefixt hebt.

Wil je weten hoe anderen onze training hebben ervaren?

‘Ik vind deze training zeer leerzaam. Er worden moeilijke gesprekken geoefend in een veilige omgeving. Er is geen goed of fout en dat is erg prettig.’

‘Zeer nuttig. Niet alleen voor alle collega’s individueel, maar het heeft ons ook als team veel gebracht. We zitten weer op één lijn en weten waar we de grens mogen trekken richting ouders. Loop je tegen hetzelfde aan met je team, dan kun je deze trainers wel inhuren! ’

‘Jullie komen beiden heel kundig over. Als team zijn jullie samen heel goed, 1+1=3 zeg maar.’

‘Ik dacht ‘Waarom een hele studiedag voor die paar lastige gesprekken per jaar?’,  maar eigenlijk gaat het daar niet om: je kunt de tips voor ieder gesprek inzetten, ook de gesprekken die al goed lopen, worden hier beter van.’

‘Ik werk te hard, haha! Ik kan soms beter "lui" zijn en mag mijn  "ondertiteling" aanzetten. Dat levert meer op!’

‘We kregen veelal bureautrainers die het leuk wisten te vertellen, maar zelf nog nooit een lastig oudergesprek hebben gevoerd. Bij jullie voelt dit anders, jullie zijn echte praktijktrainers die goed de theorie naar de praktijk weten te vertalen. Ik kon na de training al gelijk aan de slag met de tips!’

Van last naar lust?

Van veel deelnemers horen wij dat zij in hun opleiding minimaal zijn voorbereid op het voeren van lastige oudergesprekken. En dat er later, eenmaal werkzaam, voorrang wordt gegeven aan bijscholen op vakinhoud, terwijl er behoefte is aan het versterken van persoonlijke vaardigheden.

Wat we je gunnen is dat je oudergesprekken niet meer ziet als lastig maar als een uitdaging. Dat je er op een professionele manier lol in krijgt om lastig gedrag tijdig te herkennen en effectief te beïnvloeden. Dat je je sterk en zelfverzekerd voelt in het voeren van gesprekken. En dat je ’s avonds niet meer vermoeid thuis komt na weer zo’n zwaar oudergesprek, maar dat je fit kunt vertellen hoe jij de weerstand hebt omgebogen naar een effectief gesprek!

Doe je mee?

We maken graag kennis met je en zijn benieuwd naar hoe wij van toegevoegde waarde kunnen zijn!

PS: Wie werkzaam is in onderwijs, zorg of overheid heeft recht op een veilige werkplek zonder agressie. Het creëren van een sociaal veilig werk- en/of schoolklimaat is niet alleen noodzakelijk om goed te kunnen leren, maar ook omdat het moet. Zorgen voor de sociale veiligheid van leerlingen én medewerkers is namelijk wettelijk verplicht.

Zo schrijven de Arbowet en de cao’s voor het onderwijs voor dat de werkgever verplicht is een beleid te voeren. Dit moet gericht zijn op de bescherming van medewerkers tegen onder andere seksuele intimidatie, agressie en geweld en het voorkomen van ongewenst gedrag.

logo_ministreie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid

Wil jij ook jouw medewerkers beschermen tegen ongewenst gedrag van ouders? Zo ja, neem dan contact met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.

PCML Laat oudergesprekken voor je werken

Door jezelf en jouw team sterker te maken in het voeren van deze gesprekken. Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.

 

Nieuwsgierig naar ons?
Hier leer je ons beter kennen maar liever maken we een afspraak met je om face to face of online kennis te maken en te kijken hoe wij van toegevoegde waarde voor jou of jouw team kunnen zijn. Tot snel bij PCML