Training 'Starters in het onderwijs'

slecht-nieuws-gesprek-vierkant

Ga als starter goed voorbereid het oudergesprek aan!

Natuurlijk heb je tijdens je opleiding iets geleerd over oudergesprekken. Maar nu ben je enige tijd aan het werk, ben je verantwoordelijk voor ‘jouw’ klas en voer je gesprekken met ouders. Opeens voelen die gesprekken toch anders dan toen je ze nog als stagiair samen met een collega voerde.

“Oudergesprekken voeren? Dat leer je vanzelf wel.”

Wij zijn er van overtuigd dat het binnen ieders bereik ligt om te leren hoe je effectieve oudergesprekken kunt voeren. Maar dat gaat niet vanzelf. Wil je door schade en schande wijzer worden, of wil je goed voorbereid zijn? Wij zien in de praktijk helaas vaak het eerste, maar wij gunnen je het laatste.

weerstand-ombuigen-vierkant
werken met kinderen betekent werken met ouders

“Nou meisje, heb jij je opleiding eigenlijk wel afgerond?”

Dit is geen verzonnen quote, maar een werkelijke openingszin van een vader die op gesprek kwam bij een startend leerkracht. De leerkracht vertelde dat zij deze avond met 10-minutengesprekken goed voorbereid begon en er veel zin in had. Deze vader was het eerste gesprek en in plaats van het over de leerling te hebben, zat zij zichzelf en haar ervaring te verdedigen. Van haar zelfvertrouwen en zin in de avond was weinig meer over...

In je werk kom je lastig gedrag tegen. Of het nou gaat om weerstand, hoog oplopende emotie of eisend gedrag – het is er allemaal. We helpen je graag hier goed op voorbereid te zijn. Dat betekent dat je gedrag kunt herkennen, een passende aanpak kunt kiezen en regie houdt op het gesprek en op jezelf.

Speciaal voor iedereen die kort werkzaam is in onderwijs, jeugdzorg of sociaal domein, hebben wij de ‘starterstraining’. Een training die je snel op vlieghoogte brengt en waarin je ervaringen kunt delen met andere starters in het onderwijs. Samen groeien jullie.

Eén tip, speciaal voor starters: koop tijd!

Als je net gestart bent wil je je werk goed en snel doen, je wilt niet onder doen voor collega’s die al langer werkzaam zijn. Alleen je werk goed willen doen, betekent niet automatisch dat je altijd alles direct moet weten. Als een ouder je overvalt met een vraag, of als je merkt dat een gesprek niet loopt zoals je zou willen; koop tijd! Een korte pauze (‘Ik haal even de papieren erbij’) kan voldoende zijn om de rust weer terug te vinden. Een toezegging ‘Ik kom hier morgen op terug’ is vaak effectiever dan iets toezeggen wat je later weer terug moet draaien.

“We laten onze starters in het onderwijs met een ervaren collega meelopen.”

Meer gesprekken gevoerd hebben, maakt dat je alles wel een keer voorbij hebt zien komen, je schrikt niet zo snel meer. Maar het wil niet altijd zeggen dat je de meest effectieve aanpak inzet. Juist van ervaren professionals horen we in de trainingen terug dat ze hadden gewild dat zij wat minder ‘door schade en schande’ wijzer waren geworden en juist op dit onderdeel wat meer voorbereid waren geweest

werken met mensen

Wat houdt de starterstraining in?

We bieden je 4 workshops aan die je aansluitend op de schooltijden volgt – online of op locatie.

  • In deze workshops komen de meest voorkomende vormen van lastig gedrag én de meest effectieve aanpak voorbij.
  • We oefenen aan de hand van korte fragmentverkenningen en regietheater.
  • Tussen de workshops in ga je zelf aan de slag met de uitdaging die je van ons ontvangt.
  • Heb je tussendoor een vraag of een succes en wil je dat met ons delen? Dat kan!
  • We staan ook stil bij ‘zelfzorg’ – als iets spannend of lastig is, hoe zorg je dan goed voor jezelf?
zelfzorg

Wat levert dit mij op?

  • Ben je starter en neem je deel aan de training?
    Dan draagt dit bij aan jouw zelfvertrouwen.
  • Ben jij coach, schoolopleider of leidinggevende?
    Dan weet je jouw mensen goed voorbereid de gesprekken aangaan en dat niet bij alle gesprekken  twee professionals nodig zijn en dat er minder ‘herstelgesprekken’ gevoerd hoeven te worden.

Concreet: wat krijg je precies?

  • Vier workshops van ieder 3 uur
  • Hulp en ondersteuning tussentijds en na afloop van de training
  • Uitdagingen die je zelf of met een andere deelnemer uitvoert
  • Naslagwerk waarin je het geleerde nog eens terug kunt lezen
  • Een certificaat van deelname

Volledig gericht op jou praktijk

We kijken naar wat jij lastig vindt in gesprekken en we onderzoeken je aanpak. We maken samen de balans op: hoe effectief is je aanpak, wat kun jij doen om in minder tijd en met minder energie, méér uit het gesprek te halen?

Kies je voor PCML, dan kies je voor:

icon-praktijkgericht

Praktijkgericht

Wie zit er te wachten op een lang theoretisch verhaal van een trainer die al lange tijd niet meer ‘met de voeten in de klei’ heeft gestaan? Waarna je je hele manier van gesprekken moet aanpassen zodat het past binnen het ‘format’ van het trainingsbureau? Jij vast niet!

We werken met jullie praktijkvoorbeelden en delen hulpmiddelen waarvan wij weten dat ze werken en die je gemakkelijk eigen kunt maken.

icon-interactief

Interactief

We horen vaak dat de tijd voorbij vloog en dat is precies wat we graag willen. Het betekent dat je lekker hebt gewerkt en onze training al je aandacht had.

icon-laagdrempelig

Laagdrempelig

Niemand wil voor de groep ‘afgaan’ (zo zien wij het niet, maar zo voelt het soms wel). Wij creëren een sfeer waar het voor iedereen mogelijk is om mee te doen. Het is en blijft een vaardighedentraining; het gaat over leren en doen, maar wel op de manier die voor jou prettig is.

icon-direct-toepasbaar

Direct Toepasbaar

‘Ik heb dezelfde week nog ingezet en ik was echt verrast over het effect!’. Dat is wat we je gunnen! Je besteedt tijd en energie in het volgen van een training, dan is het ook de bedoeling dat je er echt iets aan hebt. We maken het programma zo dat het voor iedereen mogelijk is om het snel succesvol toe te passen.

Wat zeggen anderen hierover?

Stichting Katholiek Onderwijs West-Friesland vindt het heel belangrijk om goed contact te hebben met de ouders. Als startende leerkracht komt er veel op je af wanneer je jouw eigen klas mag gaan runnen. Wat hebben de kinderen nodig en hoe ga ik dit doen? Hoe zorg ik er voor dat ik een goed teamlid ben? Waar moet ik op letten tijdens oudergesprekken?

Op de pabo zijn oudergesprekken niet altijd opgenomen in het standaardprogramma. Wij vinden dat als stichting een gemis en willen onze starters ondersteunen.

Dit jaar hebben wij een training georganiseerd voor al onze starters. Vier middagen gaan ze met elkaar in gesprek en krijgen ze van André en Esther (PCML, bureau voor onderwijs en oudercommunicatie) veel bruikbare tips én theorie. De eerste twee online bijeenkomsten zijn inmiddels geweest. De starters hebben op een prettige wijze tips gekregen die zeer bruikbaar zijn in de praktijk met betrekking tot doorvragen, nieuwsgierig zijn naar het verhaal van de ouder, omgaan met stiltes, vragen stellen in plaats van uitleggen, het doel van het gesprek duidelijk maken en manieren om dit voor te bereiden. Ook de communicatieniveaus zijn besproken, de opbouw van een gesprek en wat te doen bij een lastig gesprek?

Er wordt een veilige omgeving gerealiseerd  en de manier waarop André en Esther samen met de startende leerkrachten in gesprek gaan, hen uitdagen en meenemen, is heel plezierig. Sommige oudergesprekken worden nagespeeld door de trainers en de starters kunnen daar op reageren. Over de diverse werkvormen is goed nagedacht. Het werkt inspirerend! Een mooi compliment van één van de starters: “Het is nu zo druk met online lesgeven dat ik eigenlijk geen tijd heb voor deze trainingsmiddag. Maar ik wil het ook niet missen, want ik heb zoveel aan de eerste keer gehad. Ik kon het meteen in de praktijk toepassen. Ik wil er nog veel meer van leren!”

 

Aldus de schoolopleiders van SKO West-Friesland.

PS: Veel starters voeren prima gesprekken. Zij weten de verbinding met ouders te maken en zetten effectief gedrag in. Samen werken aan gespreksvaardigheden betekent soms ook mensen ‘bewust bekwaam’ maken van iets wat in basis al aanwezig was. Daarmee groeit het zelfvertrouwen en gaan ze vanuit rust en kracht gesprekken met ouders aan.

Laat oudergesprekken voor je werken!

Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.

PCML Laat oudergesprekken voor je werken

Laat oudergesprekken voor je werken door jezelf en jouw team sterker te maken in het voeren van deze gesprekken.

 

Nieuwsgierig naar ons?
Hier leer je ons beter kennen maar liever maken we een afspraak met je om face to face of online kennis te maken en te kijken hoe wij van toegevoegde waarde voor jou of jouw team kunnen zijn. Tot snel bij PCML