Een studiedag rondom oudercommunicatie

teamtraining-voor-scholen

Het moeilijke van communiceren, is het makkelijk te houden

Of het nu gaat om een ouder die zegt ‘dat dat adviesje van jou nergens op gebaseerd is’ of halverwege de lesdag de school inkomt om verhaal te halen over iets wat eerder die week is voorgevallen. Of er binnen het team eilandjes zijn ontstaan, of er een sfeer is ontstaan die niet langer gewenst is – alles valt of staat bij het herkennen van het gedrag en de effectieve aanpak ervan. De aanpak is vaak eenvoudiger dan je tot nu toe dacht. En daar houden wij van! We leren je graag overzicht te krijgen of te houden in lastige situaties, en een aanpak in te zetten die effectief een eenvoudig is.

%
gaat goed

‘In veel gevallen gaat het echt wel goed hoor’

We zijn blij om dat te horen! Want in veel gevallen gaat het ook ‘gewoon goed’. Heb je te maken met redelijke ouders, zit je zelf goed in je vel en voer je samen een goed en constructief gesprek. Fijn!

De realiteit vertelt ons ook, dat gesprekken met ouders soms ook lastig kunnen zijn. Waardoor je in het gesprek er samen niet goed uitkomt, de emotie de overhand neemt of je je een uitspraak of toezegging laat ontlokken waar je later spijt van hebt.

Helaas vertellen ervaring en onderzoek, dat wanneer een oudercontact niet lekker verloopt, de impact daarvan groot is. Dan hebben we het over gesprekken waarin de emoties té hoog oplopen, waarin er sprake is van eisend, dwingend gedrag of waarin het zo escaleert, dat het gesprek niet meer afgemaakt kan worden. Verstoord contact tussen ouder en leerkracht dient het belang van het kind niet.

Wat we kunnen toevoegen? Dat hangt af van wat jullie school en jullie team typeert!

Wij willen samen met jullie kijken naar wat er al wél goed gaat, zodat jullie daarop verder kunnen bouwen en vertrouwen. En met jullie versterken wat nog aandacht vraagt of als lastig ervaren wordt. Bijvoorbeeld omdat jullie

  • Te maken hebben met een veranderende ouderpopulatie
  • Merken dat lastig gedrag in toenemende mate voorkomt
  • Team van samenstelling is gewijzigd
  • Recent een incident hebben meegemaakt
  • In het contact met ouders tegen weinig problemen oplopen, maar de communicatie onderling te wensen overlaat
  • Te vaak aan het uitleggen zijn wat en waarom jullie iets doen of laten
  • Merken dat bij meerdere collega’s een leerwens leeft over oudercommunicatie

Allemaal voorbeelden waar we tijdens een studiedag bij aan kunnen sluiten.

startenden-in-onderwijs

Wat studiedagen onaantrekkelijk maakt

De informatie is algemeen en niet gestoeld op jullie school of team.

Iedere regio, iedere wijk, iedere school, ieder team heeft zijn eigen uitdagingen. Die horen we graag van jullie, zodat wij kunnen aansluiten bij wat voor jullie relevant is.

Het blijft te abstract.

Wij houden van praktisch – als we je iets uitleggen dan begrijp je het ongetwijfeld. Dat is fijn. Nog beter is: het morgen zelf in de praktijk kunnen brengen. Wij maken met jou de omslag van ‘weten’ naar ‘zelf toepassen’.

Het is een lange zit

Hoelang de studiedag wordt, bepalen we in overleg. Wij horen van onze deelnemers vaak terug dat de dag voorblij vloog, dat het lekker interactief was en dat het jammer is dat het ‘nu al’ voorbij is. We zorgen voor een goed opgebouwd programma, variatie in werkvormen en voldoende korte breaks. Zo komen we samen fit de dag door!

Het team moet zich voegen naar het programma van de opleider

Wij voegen ons naar jullie -  wij sluiten aan bij jullie behoefte, bijzonderheden en leerwensen. Niet andersom.

Het wordt wel heel serieus.

We nemen jullie en onszelf heel serieus, maar houden ook van humor en luchtigheid door de dag heen. Wij hopen jullie ook 😉

Overweeg je een studiedag over oudercommunicatie maar twijfel je of het voor iedereen nuttig is? 

Opper je een studiedag over oudercommunicatie en hoor je geluiden als ‘hebben we al gehad’ of ‘ik vind dat helemaal niet lastig’ – vraag nog eens door; Waar ging het toen over? Waarin zou je nog wel sterker willen worden? Wat zou het voor het team betekenen als we er samen aandacht aan besteden?

Voor de één zal het een opfrisser zijn, de ander hoort dingen voor het eerst. Het maakt niet uit waar in je leerproces en loopbaan je bent – communicatie is en blijft oefenen, bijschaven en scherp houden.

effectieve-gesprekken-in-onderwijs-trainingen-in-kleine-groep

Wat zeggen anderen hierover?

Achter onze liefde voor het vak zit het gunnen – we gunnen jullie gesprekken waarin je met minder energie, meer bereikt.
Waarop je ’s avonds met een glimlach terug kunt kijken, omdat het toch maar gefixt hebt.

Wil je weten hoe anderen onze training hebben ervaren?

‘Eindelijk een studiedag over MIJ – lekker om te werken aan persoonlijke ontwikkeling!’

‘Verhelderend – het is niet dat het slecht gaat, maar ik ben wel altijd hard aan het werk in oudergesprekken. Ik zie nu dat ik met minder inspanning, een beter resultaat haal’

‘Ik zit al 25 jaar in het vak – omgaan met ouders vraagt tegenwoordig echt iets anders dan 25 jaar terug, fijn dat we dit samen kunnen aangaan’

“Wat lekker om dit samen te doen. je krijgt meteen weer even scherp wat je wel en wat je niet wilt in het contact met ouders en met elkaar.”

Wat levert het op?

  • Vaardig worden in het omgaan met lastig gedrag
  • Meer resultaat uit gesprekken.
  • Meer grip op gesprekken.
  • Minder gesprekken die halverwege afgebroken worden en opnieuw ingepland moeten worden
  • Minder snel ‘opschalen’, meer gesprekken die ‘gewoon’ zelfstandig door de leerkracht gevoerd kunnen worden.
  • Niet alleen weten, maar ook vaardig zijn in het toepassen van een bepaalde aanpak

Nieuwsgierig naar mogelijkheden?

Ben jij werkzaam in een team of organisatie en wil je aan de slag met oudercommunicatie? Nodig ons dan uit voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Wat hebben we je te bieden?

Een studiedag is maatwerk. We gaan graag met je in gesprek over waar jullie tegenaan lopen. Wat we je al wel kunnen beloven, is:

Praktische insteek. We werken praktijkgericht.

Natuurlijk is een theoretische onderbouwing soms nodig om zaken helder te krijgen, maar enkel theorie lost niets op. Van ‘weten’ naar ‘doen’ – daar gaan we voor!

Geen verplichte rollenspellen.

Iedereen leert anders en wij respecteren dat. Sowieso geen lange rollenspellen – daar houden we niet van, maar korte fragmentverkenningen of wij laten ons door jullie regisseren.

Laagdrempelig en interactief.

Ons programma nodigt uit tot meedoen. Geen vragenrondje aan het eind, maar op elkaar inspelen in het moment en daar samen van leren.

Veilige leeromgeving.

Een studiedag moet je dichter bij de oplossing brengen. We gunnen jou en jouw team een succeservaring. We zorgen ervoor dat we aan de slag gaan op een manier die recht doet aan veiligheid en vertrouwen. We werken vanuit vertrouwelijkheid en houden rekening met wensen en grenzen van iedereen.

Kies je voor PCML, dan kies je voor:

Praktijkgericht

Wie zit er te wachten op een lang theoretisch verhaal van een trainer die al lange tijd niet meer ‘met de voeten in de klei’ heeft gestaan? Jij vast niet!

We werken met jullie praktijkvoorbeelden en delen hulpmiddelen waarvan wij weten dat ze werken en die je gemakkelijk eigen kunt maken.

Interactief

We horen vaak dat de tijd voorbij vloog en dat is precies wat we graag willen. Het betekent dat je lekker hebt gewerkt en onze training al je aandacht had.

Laagdrempelig

Niemand wil voor de groep ‘afgaan’ (zo zien wij het niet, maar zo voelt het soms wel). Wij creëren een sfeer waar het voor iedereen mogelijk is om mee te doen. Het is en blijft een vaardighedentraining; het gaat over leren en doen, maar wel op de manier die voor jou prettig is.

Direct toepasbaar

‘Ik heb dezelfde week nog ingezet en ik was echt verrast over het effect!’. Dat is wat we je gunnen! Je besteedt tijd en energie in het volgen van een training, dan is het ook de bedoeling dat je er echt iets aan hebt. We maken het programma zo dat het voor iedereen mogelijk is om het snel succesvol toe te passen.

Doe je mee?

We maken graag kennis met je en zijn benieuwd naar hoe wij van toegevoegde waarde kunnen zijn!

PS: Het hoeft helemaal niet eerst slecht te gaan om beter te worden! Samenwerken aan oudercommunicatie is vaak ingegeven vanuit de wens het ‘op te frissen’ en er vooral samen mee aan de slag te gaan – als een soort APK voor je team.

PCML Laat oudergesprekken voor je werken

Door jezelf en jouw team sterker te maken in het voeren van deze gesprekken. Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.

 

Nieuwsgierig naar ons?
Hier leer je ons beter kennen maar liever maken we een afspraak met je om face to face of online kennis te maken en te kijken hoe wij van toegevoegde waarde voor jou of jouw team kunnen zijn. Tot snel bij PCML