Online leren bij PCML

online-workshops-gespreksvaardigheden-pcml-2

Online trainen op zo'n manier dat het bijna voelt alsof je op locatie traint? Waarbij de tijd voorbij vliegt? Waarbij je gewoon met collega's informatie en ervaringen kunt uitwisselen? Het kan, en wij doen het! We hebben kritisch gekeken naar hoe we online kunnen trainen met behoud van kwaliteit. En natuurlijk op een manier die dichtbij onze werkwijze blijft: praktijkgericht, interactief, laagdrempelig en direct toepasbaar.

We hebben ervaring opgedaan met online trainen en op basis van die ervaring weten we wat werkt en wat niet. We hanteren daarom een aantal spelregels bij onze online trainingen:

  • Een online training duurt maximaal 3½ uur. Tussen de verschillende onderwerpen houden we een korte pauze zodat je regelmatig even los komt van je beeldscherm.
  • We werken met interactieve werkvormen. Daarom nemen alle deelnemers zichtbaar en actief deel aan de training.
  • We stimuleren het uitwisselen van tips en ervaringen tussen de deelnemers – leren met en van elkaar! Ook online bieden we veilige leeromgeving.
  • We werken met twee trainers en een maximale groepsgrootte van 12 tot 14 deelnemers. Is jouw team groter? Geen probleem, we bespreken graag met je hoe we ook met jouw team effectief aan de slag kunnen!
  • We werken het liefst met Zoom, maar Teams is ook een mogelijkheid. Werken jullie met een ander platform? We denken graag met je mee.

We zijn heel blij met het enthousiasme waarmee deelnemers reageren op onze online trainingen:

‘Ik ben positief verrast door hoe plezierig de ochtend is verlopen! De tijd ging snel, het programma is afwisselend en interactief!’

‘Leuke tips, veel kleine oefeningen die de theorie helder maken, prettig om steeds in andere groepjes in de breakout rooms samen aan de slag te gaan!’

‘Er was veel interactie en we waren veel echt zelf bezig. Zo kan online trainen ook zijn!’

%
Interactief
%
Kleine oefeningen in breakout-rooms en theorie

Onze online workshops

online workshop weestand ombuigen

Effectieve Oudergesprekken

#1 ‘Neehoor, dat doet mijn kind niet!’ Vanuit weerstand naar een effectief gesprek.

online workshop omgaan met emoties

Omgaan met emotie

#2 ‘Laten we even rustig praten…’
Omgaan met emotie in gesprekken.

online workshop grenzen stellen

Grenzen stellen

#3 ‘Wie is hier de baas?!’
Grenzen stellen aan eisend en dwingend gedrag.  

online workshop slecht nieuws gesprek

Slecht nieuws gesprek

#4 “We kunnen niet allemaal doctorandus worden”
Slecht nieuws, goed gebracht
.

online workshop grenzen stellen

Agressie Preventie

#5 ‘Agressie Preventie’
blijf in gesprek en uit conflict
.

#1 ‘Neehoor, dat doet mijn kind niet!’ Vanuit weerstand naar een effectief gesprek.

Wanneer je in gesprek bent met ouders, stuit je soms op weerstand. Je draagt oplossingen aan, denkt mee en communiceert helder over wat er aan de hand is, maar vervolgens krijg je van de ouders zinnen terug als;

  • ‘Daar ben jij toch voor?!’
  • ‘Ik begrijp je probleem niet, thuis doet ze het hartstikke goed.’
  • ‘Dat hebben we allemaal al geprobeerd...’
  • ‘Met je collega had ik nooit problemen!’
  • ‘Tja, het is een jongen. Die zijn nou eenmaal zo.’

Of je hoort een ‘ja’ maar je voelt de ‘nee’.

Wanneer er sprake is van weerstand, wil je dat de ander deze weerstand loslaat zodat je effectief met elkaar verder kunt werken of praten. In deze workshop leer je hoe je de ander kunt helpen om zijn weerstand los te laten zodat je weer samen in gesprek kunt gaan om tot oplossingen te komen.

Boek deze workshop >

#2 ‘Laten we even rustig praten…’ Omgaan met emotie in gesprekken.

Je werkt met kinderen en dus met ouders. Soms moet je ouders iets vertellen over hun kind wat bij de ouder leidt tot een emotionele reactie. Je herkent vast één of meerdere van deze situaties in gesprekken met ouders:

  • Je vertelt wat je hebt waargenomen en de ouder steekt zijn boosheid niet onder stoelen of banken – de ouder laat in woorden en in lichaamstaal duidelijk merken het er niet mee een te zijn: boosheid, irritatie, soms gepaard met stemverheffing of grof taalgebruik.
  • Je bent in gesprek en de ouder blijft zichzelf maar herhalen. Je stuurt steeds weer terug naar het onderwerp van gesprek, maar ondanks dat vertellen ouders voor de 2e of 3e keer hetzelfde verhaal.
  • Je wilt toekomstgericht in gesprek, maar ouders blijven maar terugvallen op vorig schooljaar, op toezeggingen van de vorige directeur of ervaringen met hun andere kind op dezelfde school.
  • Je hebt je voorbereid op álles, maar je treft een ouder die helemaal stilvalt. Behalve wat gesnik komt er niets meer uit...

Wanneer de emotie van de ander toeneemt, kan het lastig zijn om je boodschap over te brengen. In deze workshop leer je het gedrag tijdig te herkennen, welke aanpak effectief is en hoe je deze zelf inzet.  

Door workshop 2 en 3 te combineren heb je inzicht in de meest voorkomende vormen van lastig gedrag. Volg je beide workshops? Dan heb je voor beide gedragssoorten een effectieve aanpak in handen!

 

Boek deze workshop >

#3 ‘Wie is hier de baas?!’ Grenzen stellen aan eisend en dwingend gedrag.

We hebben steeds meer te maken met hoogopgeleide, mondige ouders. Ouders die verbaal sterk zijn, makkelijk de regie nemen en goed weten wat ze willen. Ze zijn er aan gewend dat ze meestal hun zin krijgen. Het zijn de ouders die zeer doelgericht het gesprek in gaan en soms zelfs de regie van je overnemen. Je herkent vast één of meerdere van onderstaande situaties:

  • De ouder gebruikt tussenzinnetjes zoals ‘Ach ja, dat weet jij natuurlijk niet, maar…’ en woorden als ‘meisje’ en ‘juffie’ die je het gevoel geven dat de ouder geen respect voor je heeft.
  • De ouder stelt eisen die helemaal niet realistisch zijn; alsof jij zomaar even van een mavo-advies een havo-advies kunt maken en alsof jij de ‘Veilig Thuis-melding’ zomaar terug kan draaien
  • De ouder maakt het heel persoonlijk.
  • De ouder roddelt over jouw collega, komt net iets te dichtbij of geeft net iets te veel complimenten.
  • De ouder laat zijn of haar invloed en macht doorschijnen ‘Het zou toch heel vervelend zijn als ik hiermee naar je leidinggevende moet…’

Wanneer de ander dit gedrag inzet, kun je op verschillende manieren reageren. Iedereen reageert hier anders op – de één raakt onzeker, de ander voelt zich uitgedaagd en gaat de strijd aan. Weer een ander negeert het. En weer een ander laat het gedrag in eerste instantie toe en heeft daar later spijt van.

In deze workshop leer je het gedrag tijdig te herkennen, welke aanpak effectief is en hoe je deze zelf inzet.

Door workshop 2 en 3 te combineren heb je inzicht in de meest voorkomende vormen van lastig gedrag. Volg je beide workshops? Dan heb je voor beide gedragssoorten een effectieve aanpak in handen!

 

Boek deze workshop >

#4 “We kunnen niet allemaal doctorandus worden” Slecht nieuws, goed gebracht.

Met regelmaat zul je een boodschap moeten brengen die door de ander als ‘slecht nieuws’ wordt opgevat. Het kan gaan over grote onderwerpen zoals een schooladvies of afwijkend gedrag. Maar ook over kleinere dingen: geen toestemming voor verlof buiten de schoolvakantie of hun kind was weer te laat in de les.

De reactie van de ander kan verschillen; van dichtklappen tot woede, van onderhandelen tot ontkennen.

Hoe zorg je ervoor dat je slecht nieuws, goed brengt? Zodat de ander de boodschap ontvangt (dat is iets anders dan het er mee eens zijn) en jullie daarna nog samen door één deur kunnen. Wat is het verschil tussen een meningsverschil en een conflict? Wanneer voer je het gesprek alleen en wanneer juist samen? En hoe pak je het gesprek dan aan? Deze workshop helpt je om dit type gesprek goed voorbereid aan te gaan.

 

Boek deze workshop >

#5 ‘Agressie Preventie’ blijf in gesprek en uit conflict.

Iedereen die werkt met jongeren en dus met hun ouders, merkt de toenemende mate van verbale agressie, grensoverschrijdend gedrag en frustratie. Je merkt bijvoorbeeld dat: 

  • je je na afloop van een gesprek gemanipuleerd of gekleineerd voelt.
  • je als een berg op ziet tegen de geplande adviesgesprekken.
  • een opmerking van een ouder nog dagen door je hoofd spookt.
  • je ’s avonds thuis realiseert wat je eígenlijk tegen die ouder had moeten zeggen.
  • je een grens had willen stellen, maar het niet deed omdat je bang bent voor de reactie.
  • je denkt dat je collega’s veel beter te kunnen dealen met dit soort ouders.
  • je bepaalde ouders liever ontwijkt. 

Als jij je niet voldoende voorbereid voelt op lastig gedrag, dan is de kans groot dat je geen grens stelt.
Daarmee keur je het onbedoeld goed en raak je als professional de regie op het gesprek, en soms
ook op jezelf, kwijt. 

Merk je ook dat de maatschappij verandert en wil je hier met je team preventief aan werken? Wil je
een groep medewerkers de mogelijkheid bieden met een korte online workshop om hen
weerbaarder en sterker maken? Dan is de workshop Agressie Preventie passend voor jullie. 

Na het actief deelnemen aan de workshop:

  • kun je eenvoudig herkennen welke type gedrag de ander laat zien.
  • weet je welke aanpak effectief is
  • kun je in het moment vriendelijk duidelijk een grens stellen.
  • ben je in staat om een zichzelf herhalend of ‘langs elkaar heen gaand’ gesprek vlot te trekken. 

Online brengen we je in 3½ uur ‘up to speed’. In de online workshop is plek voor 8 deelnemers en deze wordt verzorgd door twee trainers.

Boek deze workshop >

Onze online workshops

online workshop weestand ombuigen

Effectieve Oudergesprekken

#1 ‘Neehoor, dat doet mijn kind niet!’ Vanuit weerstand naar een effectief gesprek.

#1 ‘Neehoor, dat doet mijn kind niet!’ Vanuit weerstand naar een effectief gesprek.

Wanneer je in gesprek bent met ouders, stuit je soms op weerstand. Je draagt oplossingen aan, denkt mee en communiceert helder over wat er aan de hand is, maar vervolgens krijg je van de ouders zinnen terug als;

  • ‘Daar ben jij toch voor?!’
  • ‘Ik begrijp je probleem niet, thuis doet ze het hartstikke goed.’
  • ‘Dat hebben we allemaal al geprobeerd...’
  • ‘Met je collega had ik nooit problemen!’
  • ‘Tja, het is een jongen. Die zijn nou eenmaal zo.’

Of je hoort een ‘ja’ maar je voelt de ‘nee’.

Wanneer er sprake is van weerstand, wil je dat de ander deze weerstand loslaat zodat je effectief met elkaar verder kunt werken of praten. In deze workshop leer je hoe je de ander kunt helpen om zijn weerstand los te laten zodat je weer samen in gesprek kunt gaan om tot oplossingen te komen.

Boek deze workshop >

online workshop omgaan met emoties

Omgaan met emotie

#2 ‘Laten we even rustig praten…’
Omgaan met emotie in gesprekken.

#2 ‘Laten we even rustig praten…’ Omgaan met emotie in gesprekken.

Je werkt met kinderen en dus met ouders. Soms moet je ouders iets vertellen over hun kind wat bij de ouder leidt tot een emotionele reactie. Je herkent vast één of meerdere van deze situaties in gesprekken met ouders:

  • Je vertelt wat je hebt waargenomen en de ouder steekt zijn boosheid niet onder stoelen of banken – de ouder laat in woorden en in lichaamstaal duidelijk merken het er niet mee een te zijn: boosheid, irritatie, soms gepaard met stemverheffing of grof taalgebruik.
  • Je bent in gesprek en de ouder blijft zichzelf maar herhalen. Je stuurt steeds weer terug naar het onderwerp van gesprek, maar ondanks dat vertellen ouders voor de 2e of 3e keer hetzelfde verhaal.
  • Je wilt toekomstgericht in gesprek, maar ouders blijven maar terugvallen op vorig schooljaar, op toezeggingen van de vorige directeur of ervaringen met hun andere kind op dezelfde school.
  • Je hebt je voorbereid op álles, maar je treft een ouder die helemaal stilvalt. Behalve wat gesnik komt er niets meer uit...

Wanneer de emotie van de ander toeneemt, kan het lastig zijn om je boodschap over te brengen. In deze workshop leer je het gedrag tijdig te herkennen, welke aanpak effectief is en hoe je deze zelf inzet.  

Door workshop 2 en 3 te combineren heb je inzicht in de meest voorkomende vormen van lastig gedrag. Volg je beide workshops? Dan heb je voor beide gedragssoorten een effectieve aanpak in handen!

 

Boek deze workshop >

online workshop grenzen stellen

Grenzen stellen

#3 ‘Wie is hier de baas?!’
Grenzen stellen aan eisend en dwingend gedrag.  

#3 ‘Wie is hier de baas?!’ Grenzen stellen aan eisend en dwingend gedrag.

We hebben steeds meer te maken met hoogopgeleide, mondige ouders. Ouders die verbaal sterk zijn, makkelijk de regie nemen en goed weten wat ze willen. Ze zijn er aan gewend dat ze meestal hun zin krijgen. Het zijn de ouders die zeer doelgericht het gesprek in gaan en soms zelfs de regie van je overnemen. Je herkent vast één of meerdere van onderstaande situaties:

  • De ouder gebruikt tussenzinnetjes zoals ‘Ach ja, dat weet jij natuurlijk niet, maar…’ en woorden als ‘meisje’ en ‘juffie’ die je het gevoel geven dat de ouder geen respect voor je heeft.
  • De ouder stelt eisen die helemaal niet realistisch zijn; alsof jij zomaar even van een mavo-advies een havo-advies kunt maken en alsof jij de ‘Veilig Thuis-melding’ zomaar terug kan draaien
  • De ouder maakt het heel persoonlijk.
  • De ouder roddelt over jouw collega, komt net iets te dichtbij of geeft net iets te veel complimenten.
  • De ouder laat zijn of haar invloed en macht doorschijnen ‘Het zou toch heel vervelend zijn als ik hiermee naar je leidinggevende moet…’

Wanneer de ander dit gedrag inzet, kun je op verschillende manieren reageren. Iedereen reageert hier anders op – de één raakt onzeker, de ander voelt zich uitgedaagd en gaat de strijd aan. Weer een ander negeert het. En weer een ander laat het gedrag in eerste instantie toe en heeft daar later spijt van.

In deze workshop leer je het gedrag tijdig te herkennen, welke aanpak effectief is en hoe je deze zelf inzet.

Door workshop 2 en 3 te combineren heb je inzicht in de meest voorkomende vormen van lastig gedrag. Volg je beide workshops? Dan heb je voor beide gedragssoorten een effectieve aanpak in handen!

 

Boek deze workshop >

online workshop slecht nieuws gesprek

Slecht nieuws gesprek

#4 “We kunnen niet allemaal doctorandus worden”
Slecht nieuws, goed gebracht
.

#4 “We kunnen niet allemaal doctorandus worden” Slecht nieuws, goed gebracht.

Met regelmaat zul je een boodschap moeten brengen die door de ander als ‘slecht nieuws’ wordt opgevat. Het kan gaan over grote onderwerpen zoals een schooladvies of afwijkend gedrag. Maar ook over kleinere dingen: geen toestemming voor verlof buiten de schoolvakantie of hun kind was weer te laat in de les.

De reactie van de ander kan verschillen; van dichtklappen tot woede, van onderhandelen tot ontkennen.

Hoe zorg je ervoor dat je slecht nieuws, goed brengt? Zodat de ander de boodschap ontvangt (dat is iets anders dan het er mee eens zijn) en jullie daarna nog samen door één deur kunnen. Wat is het verschil tussen een meningsverschil en een conflict? Wanneer voer je het gesprek alleen en wanneer juist samen? En hoe pak je het gesprek dan aan? Deze workshop helpt je om dit type gesprek goed voorbereid aan te gaan.

 

Boek deze workshop >

online workshop grenzen stellen

Agressie Preventie

#5 ‘Agressie Preventie’
blijf in gesprek en uit conflict
.

#5 "Als jij je vak verstaan had, dan was dit allemaal niet nodig geweest!"

Een ouder die met veel stemverheffing roept ‘Dat het op deze #@*^ school ook nooit eens normaal kan!’ of een ouder die zegt ‘Nou, juffie, als jij bij je standpunt blijft, dan zul je wel merken met wie je te maken hebt.’.

Als de ander dat zegt, dan moet je meteen het gesprek beëindigen. Of niet?!

Preventie is altijd beter dan escalatie

Voordat een gesprek escaleert, heb je als professional best veel mogelijkheden om het tij te keren. Alles valt of staat bij een effectieve aanpak en de mate waarin je in staat bent te herkennen wat er op je af komt – dit leer je als deelnemer aan een workshop of training over agressie preventie.

Iedereen die werkt met jongeren en dus met hun ouders, merkt de toenemende mate van verbale
agressie, grensoverschrijdend gedrag en frustratie. Je merkt bijvoorbeeld dat: 

  • je je na afloop van een gesprek gemanipuleerd of gekleineerd voelt.
  • je als een berg op ziet tegen de geplande adviesgesprekken.
  • een opmerking van een ouder nog dagen door je hoofd spookt.
  • je ’s avonds thuis realiseert wat je eígenlijk tegen die ouder had moeten zeggen.
  • je een grens had willen stellen, maar het niet deed omdat je bang bent voor de reactie.
  • je denkt dat je collega’s veel beter te kunnen dealen met dit soort ouders.
  • je bepaalde ouders liever ontwijkt. 

Als jij je niet voldoende voorbereid voelt op lastig gedrag, dan is de kans groot dat je geen grens stelt.
Daarmee keur je het onbedoeld goed en raak je als professional de regie op het gesprek, en soms
ook op jezelf, kwijt. 

Merk je ook dat de maatschappij verandert en wil je hier met je team preventief aan werken? Wil je
een groep medewerkers de mogelijkheid bieden met een korte online workshop om hen
weerbaarder en sterker maken? Dan is de workshop Agressie Preventie passend voor jullie. 

Na het actief deelnemen aan de workshop:

  • kun je eenvoudig herkennen welke type gedrag de ander laat zien.
  • weet je welke aanpak effectief is
  • kun je in het moment vriendelijk duidelijk een grens stellen.
  • ben je in staat om een zichzelf herhalend of ‘langs elkaar heen gaand’ gesprek vlot te trekken. 

Online brengen we je in 3½ uur ‘up to speed’. In de online workshop is plek voor 8 deelnemers en deze wordt verzorgd door twee trainers.

 

Boek deze workshop >

Kies je voor PCML, dan kies je voor:

Praktijkgericht

Wie zit er te wachten op een lang theoretisch verhaal van een trainer die al lange tijd niet meer ‘met de voeten in de klei’ heeft gestaan? Jij vast niet!

We werken met jullie praktijkvoorbeelden en delen hulpmiddelen waarvan wij weten dat ze werken en die je gemakkelijk eigen kunt maken.

Interactief

We horen vaak dat de tijd voorbij vloog en dat is precies wat we graag willen. Het betekent dat je lekker hebt gewerkt en onze training al je aandacht had.

Laagdrempelig

Niemand wil voor de groep ‘afgaan’ (zo zien wij het niet, maar zo voelt het soms wel). Wij creëren een sfeer waar het voor iedereen mogelijk is om mee te doen. Het is en blijft een vaardighedentraining; het gaat over leren en doen, maar wel op de manier die voor jou prettig is.

Direct toepasbaar

‘Ik heb dezelfde week nog ingezet en ik was echt verrast over het effect!’. Dat is wat we je gunnen! Je besteedt tijd en energie in het volgen van een training, dan is het ook de bedoeling dat je er echt iets aan hebt. We maken het programma zo dat het voor iedereen mogelijk is om het snel succesvol toe te passen.

Laat oudergesprekken voor je werken!

Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.

PCML Laat oudergesprekken voor je werken

Door jezelf en jouw team sterker te maken in het voeren van deze gesprekken. Wij komen graag vrijblijvend met je in contact. We willen weten wat jou en jouw team bezighoudt, wat de training jullie moet opleveren en vervolgens vertellen wij op welke manier we van toegevoegde waarde zijn.

 

Nieuwsgierig naar ons?
Hier leer je ons beter kennen maar liever maken we een afspraak met je om face to face of online kennis te maken en te kijken hoe wij van toegevoegde waarde voor jou of jouw team kunnen zijn. Tot snel bij PCML